tisdag 17 mars 2009

Färga med Kool Aid

En amerikansk vän har varit snäll nog att skicka massa paket med Kool Aid (en sliskig amerikansk barndryck) till mig så att jag kan testa att färga garn själv. Det är ett enkelt och giftfritt sätt att färga själv och det ska fungera väldigt bra tydligen, några minuter i micron så ska värmen göra att färgen fäster och sitter kvar. Jag är väldigt nyfiken på att prova och om man googlar efter färgning och kool aid så ser man att det är en rätt så vedertagen teknik och det finns många tipps på hur man ska göra för att lyckas, och så kan man se hur de olika färgerna/smakerna ser ut på garnet sedan också. Jag återkommer när jag har testat så får vi ser hur det gick.

Garnet som ska färgas, ull från svenska får. Det fungerar bara med "djurfiber", bomull och syntet fungerar altså inte.

Här är "Knittys" färgtester, det blir riktigt fina färger och man kan naturligtvis ta starkare eller svagare dos eller blanda färger också.

1 kommentar:

Lina sa...

Coolt att farga garn med saft och kul med ditt originella inlagg! Lat kreativiteten flöda!!