fredag 26 februari 2010

Olas Cardigan

För länge länge sedan lovade jag Ola (min man) att jag skulle sticka en tröja till honom. Jag hade precis köpt Erica Knights bok Mens Knits, han fick välja ett mönster nästan själv och garn beställdes. Det var i augusti 2009. Garnet visade sig vara vackert men ytterst svårstickat, minsta skillnad i stickfasthet och det blev ränder, så jag var tvungen att sticka jättehårt för att få det jämnt, så hårt att garnet brände mig. Så jag stickade mindre och mindre och till sist så lixom gömde jag den i botten på sticklådan. Men nu efter jul så fick jag ett ryck och tänkte att nu får det vara nog, så jag bestämde mig för att ha tröjan färdig till Olas födelsedag i slutet på februari. Alltså har jag stickat i smyg i två månader, när han har varit på jobbet och på nätterna. Och trots två huvudverksattacker och de dagarna jag förlorade för att Ola var hemma sjuk bara några dagar innan födelsedagen, när jag hade en halv ärm och allt monterande att göra, så lyckades jag få den klar! Jag stickade klart i tid, ok, utan knappar och oblockad men helt klart tillräckligt för att stolt slå in. 
Det var första gången jag sydde i ärmar på en tröja. Jag tycker det gick bra och är riktigt nöjd med resultatet och kommer i fortsättningen att sticka raglanärmar.
Eftersom den inte hade några knappar så fick Ola vara med och välja. Vi hittade en bra liten tygaffär här på öarna och valde de här gråsvarta knapparna med små ljusreflektioner i sig. 
Den verkade lite liten men när den var färdigblockad hade den växt och passar nu utmärkt. 
Ola myser i sin nya cardigan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Va snygg den blev. Härlig färg
och perfekt passform.

Kram
Mamma Mu