tisdag 3 februari 2009

Wisp

Det här är nästan det vackraste jag sett! Hela bilden, det ljuvliga (vad är det för något?) sjal-plagget, både färgen och mönstret och knapparna, och så tjejen som bär det, med fint hår och bruna ögon. Så helt underbart!

Jag hittade bilden på Ravelry och hon som stickat och fotograferat har också en blogg med fler bilder på kreationer, bl.a. olika varianter på det här plaggets -wisp heter det, alla användningsområden. Måste ses!

Jag hittade mönstret också men bilderna på den sidan var inte på långa vägar i klass med denna. De wisparna var stickade i något luddigt i tråkiga färger och modellerna såg inte alls ut som den här lilla drottningen. Men jag bara måste sticka en sådan!
Jag satt en natt nyligen och googlade frenetiskt på vad fishnet lace är för något och hur man stickar det. Tillslut fick jag till ett prov (i cerise bomullsgarn) som jag tror är rätt. När jag väl förstått principen och ritat ett eget mönster, (som ser ut lite som ett diagram med färgkoder), så verkade det inte alls speciellt svårt. Så nu ska jag hitta ett garn som är lika fint och som passar till mig och sen ska jag försöka vara så avhållsam det bara går och ha wispen som stickprojekt i marocko. De fyra veckor som är kvar tills dess ska jag disciplinerat försöka hålla mig till raggsockar, mammas yllesjal och gröna vantar.

1 kommentar:

Frida sa...

Oj, vad avancerat, det låter som om det kommer att bli jättefint, lycka till!