tisdag 2 mars 2010

Sofias garnförälskelse nr 1


När jag var i Helsingfors i höstas köpte jag mitt livs första garn.
Färgen fick mig på fall, den skiftar från ljust varmgrön till mörkt grön med vackra lila toner emellanåt. Jag blev verkligen förtjust.
Redan innan jag lämnat affären började jag fundera på om jag kanske skulle kunna få min kära pojkvän att sticka något åt mig.
Att jag skulle sticka själv var en ganska absurd tanke.
Jag hade ju försökt förr, och se hur det gick!

Det är ett tunt garn (i 70% ull och resten syntet) från Coats vid namn Regia Hand-dye Effect. På tillverkarens hemsida finns en hel del bilder. Det verkar vara populärt att sticka strumpor i detta garn eftersom färgningen gör dem trevligt randiga.

Jag har dock valt att försöka mig på ett sjalprojekt. Tänker mig en kvadratiskt slätstickad modell, har hittills bara stickat 10 varv = ca 6 cm långt, skulle tro att antalet upplagda maskor gör den ca 85 cm lång/bred. Stickar fram och tillbaka på en 5 mm rundsticka.
Ett evighetsprojekt med andra ord. Jag ser framemot att följa färgernas skiftningar under arbetets gång och hoppas att jag får tag på fler nystan...

2 kommentarer:

Frida sa...

Jag vet hur det är med evighetsporjekt, jag brukar sätta en liten markör i kanten på den raden jag börjar på för dagen och då kan jag se hur långt jag har stickat i dag, då får jag känslan att det händer lite mer. Efter ett tag är sjalen bara lång lixom, då syns det inte om den lägger på sig några cm, markören ger en liten ego boost.

Lina sa...

Så kul med en ny bloggare!
Och fint garn!!!
Håll ut med evighetsprojektet - det brukar vara värt det!