tisdag 2 mars 2010

Sofias garnförälskelse nr 2


För några veckor sedan besökte jag Garnverket, en garnbutik på Kungsholmen här i Stockholm. Jag begravde nästan genast fingrarna i detta fantastiska garn, ett handfärgat ullgarn från Uruguay för 169 kr/hg. Det skulle dröja tills idag innan jag äntligen inhandlade det, och faktum är att jag är ganska säker på att det är samma nystan jag blev kär i sist. Tillverkarens hemsida visar en rad färgvarianter, även hur färgen ser ut i slätstickning och förstås massa andra fina garner.

Jag vill nu ha ett projekt att växla mitt sjalprojekt med, kanske en liten fuskpolo eller basker. Eftersom jag (tyvärr) bara blev kär i ett av nystanen har jag inte så mycket svängrum. Detta tål att funderas på.

I jakt på fler nystan av mitt kära garn från Coats hamnade jag idag på Wincents Garner och Broderier på Norrtullsgatan, strax efter att ha varit på Ljungqvist garn där jag inhandlat en virknål att plocka upp maskor med. På Norrtullsgatan klev jag in i en fantastiskt vacker butik som faktiskt hade garnet från Coats inne, men inte rätt färg. Där fick jag se ett nystan Colorscape från Rowan designat av Kaffe Fassett.
249 kr/hg kändes sådär, men återigen: Färgen!! Det var som att alla min barndoms My little ponies var representerade. Helt fantastiskt.
Vi får se. Jag måste ju ändå gå tillbaka för att köpa mer sjalgarn.

3 kommentarer:

Frida sa...

Jag fortsätter att kommentera. :) Du borde gå med i Ravelry.com en fantastisk stickcomunity. Där kan man se vad massa andra människor har använt just det garnet till och hur de har lyckats med det, och så fins det MASSVIS med gratismönster, och är allmänt beroendeframkallande roligt.

Frida sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Threshique sa...

oj vad kul det är att vara manisk!