lördag 17 januari 2009

Första tröjan

Efter alla raggsockar och vantar som jag stickad som julklappar till familjen så tyckte jag att det var dax att börja på något lite större bara till mig. Jag hade länge tittat på mönsterna i Stefanie Japels bok "Fitted Knitts", de verkade väldigt lätta att förstå, hade tre olika svårighetsgrader och stickades uppifrån och ner på rundsticka. Jag valde en tröja på den enklaste svårighetsgraden, en som skulle vara lite användbar nu när det är så kallt. Då är det ju bara problemet med garnet då, det är en amerikansk bok och ett amerikanskt garn naturligtvis, säljs det på den engelska marknaden är det ganska lätt att hitta en internetaffär som har det inne, men det här gick inte att hitta så jag gick till min vanliga garnaffär i stället. Där hittade jag med lite hjälp ett garn som någorlunda stämde med stickfastheten, ett rosa (hjälp!) garn i organisk merino ull, hur mjukt som helst. Tröjan i boken var brun så det är ganska stor skillnad. När jag kom hem så stämde inte stickfastheten riktigt, men ganska nära så jag stickade en storlek större och hoppades på det bästa. Det gick ganska bra tycker jag, den blev lite liten, men det var väldigt lätt att följa mönstret. Med hjälp av att ribbningen börjar så tidigt så blir den ju automatiskt figurstickad också, och jag klarade av att göra raglan och sticka krage och allting! Vilken seger! Jag fick visserligen göra om avmaskningen på kragen, den blev så tight så jag fick kvävningskänslor så jag tog upp den och gjorde om. Men jag har stickat en hel tröja. Jag kan verkligen rekommendera boken "Fitted Knits" jättefina projekt, väldigt  livfulla och glada, och det var lätt att följa mönstret trots att jag fick lära mig alla förkortningarna på engelska. Det här med att sticka hela tröjan på rundsticka och uppifrån och ner gör verkligen det hela enklare. Jag gjorde ärmarna med "magick loop" metoden på samma 80cm rundsticka. 
Jag såg att hon hade kommit ut med en annan bok också "Glam Knits" den måste jag ta en titt på.


Ok, det där är inte den första tröjan, egentligen. Det är den här, jag stickade den i somras, av Debbie Bliss´s bambugarn. Det är hennes mönster ochså. Fantastiskt garn att jobba med, väldigt mjukt och det blev ett jättefint fall i tröjan. Roligt att jobba med bambu, undra hur dom gör garnet? Mönstret var helt ok att följa också. Däremot såg den inte klok ut på mig, tältvarning. Men den såg jättefin ut på min syster, så den bor hemma hos henne nu och blir faktiskt använd regelbundet (hoppas jag). Väldigt roligt att den blev så fin på henne efter den första katastrofen, så jag är nöjd ändå. 

5 kommentarer:

Lina sa...

oj, jag är verkligen imponerad frida! tröjor! engelska förkortningar!?! Jag tittade in på en av de jättefina sidorna du la upp och när jag kom till mönstren så var det som kinesiska. Jag behöver nog gå på kurs hos dig! (En helg i april när jag är på Vårdinge?)

Och stickfasthet? jag har ingen koll alls på sånt...

Du, vi måste skriva ett hyllningsinlägg till loopstickan.

Frida sa...

Tack tack, jag är mycket nöjd (har den på mig nu) lite rosa kanske. :)
Det är inte så svårt med förkortningarna, eller det är lika svårt som på svenska snarare *skrattar*.
Jag har gärna kurs för dig, annars såg jag på Marias Garn att de hade en kurs i just "sticka på engelska" jag funderade på om jag skulle gå på den, jag stickar bara engelska mönster. I mars var det, men då är du i varma marocko.
Stickfasthet, man måste ju göra en provruta, uj uj, helgerån!! Jag följer slaviskt mönsterna, i alla fall tills jag blir tillräckligt duktig så jag klarar mig själv, fasst jag ändrar alltid på nått, färg, var muddarna ska börja, och så måste jag alltid göra tröjorna lite längre (jag har lång överkropp).

Lina sa...

Ja, man provruta är ju jätte bra! Då blir det inte lika många omtagningar när man inte har koll på mönstret.

Tror du passar i rosa, du är bara ovan:-)

Vi måste ha helt olika inställning till mönster, haha.

Kul att ditt tröjinlägg kom först förresten, jag visste ju inte att du la upp det när jag höll på att skriva mina.
Hm, jag kan inte svenska förkortningar men jag gissar väl lite bättre på svenska. Bara "right side" gissade jag på en som made sense.

Frida sa...

Det verkar som om de läggs upp den tiden man tryckte på nytt inlägg, jag höll ju på med inlägget ett tag... photoshoppade lite och grejs,
stavningskontrollen i det programmet är jättedålig ju, jag behöver stavningskontroll, ordet sticka känner den inte igen! Uj uj, fast sedan får jag gå in och läsa om igen och hitta massa fel, så jag redigerar inlägget typ 7 gånger innan jag är nöjd. :)

Lina sa...

jag kan rättstava lite i dina inlägg om du vill. fast hittills har jag inte hittat så många fel.